Jak koupit ojetinu a na co si dát pozor? Díl druhý

Trh s ojetinami neustále roste a auto je dnes spotřením zbožím. V tomto seriálu se zaměříme na ojetiny, ukážeme si některé nekalé praktiky a poradíme na co si dát pozor.

V prvním díle jsme si řekli něco málo o rozdílech, koupě v bazarech nebo u soukromého prodejce, popř. u dovozce. V totmo díle vám přiblížím jaký rozdíl je mezi koupí ojetiny z dovozu, a původem z ČR. Koupě ojetiny je vždy loterie, prodejce se navíc snaží zamaskovat vady, poruchy, nájezd kilometrů, a zatajit nedostatky. Odhalit takové praktiky bývá někdy nad lidský úkon.

Ojetina z dovozu. Pokud se jedná o koncern WV je to poměrně jednoduché, jejich autorizované servisy, ukládají data o servisech a kilometrech do společné databáze. Pokud budeme kupovat auto z dovozu, které patří do koncernu WV je možné kilometry ověřit u českého autorizovaného servisu dané značky, nebo koncernu. Ale jak jsem psal v prvním díle, pokud se jedná o starší ojetinu, a autorizovaný servis je jen do určitého roku, nebudeme mít plnou servisní historii. Někteří dovozci mají ještě protkoly z STK kde jsou kilometry taky zapsané. Jenže i tyhle protokoly se často falšují.

Respektive u oejtého vozu z dovozu nelze kilometry 100% ověřit. Pokud nejezdil vůz až do poslední chvíle do značkového servisu. Takových vozů, zejména starších ročníků moc není, ale přesto se najdou. Další metoda ověření aut z dovozu umožňuje firma Cebia která má svůj systém napojen na databáze servisů, pojišťoven, policie atd. Nahlížení je zpoplatněné, a ne vždy ukáže celou historii vozu. Ale pokud tento nástroj spojíme s dalšími podklady popsanými výše. Můžeme dostat mnohem lepší obraz o historii vozidla.


Auto které nemá jasnou historii, respektive vám jí prodejce deklaruje jen servisní knihou, je valstně auto bez historie, a nikdy si nemůžete být jisti např. najetými kilometry. Takové auto radši nekupujte, vyvarujete se pozdějším problémům.

Pokud kupujeme auta které jsou jako nové koupeny v ČR. Je celý proces mnohem jednodušší. Auto koupené v České republice můžeme ověřit lehce, jak ze značkového servisu kam jezdilo po dobu záruky. Tak podle protokolů z STK kde jsou kilometry vedeny, a ke kterým má každý občan bezpaltný přístup na stránce Ministerstva dopravy www.kontrolatachometru.cz. Zde jsou evidovány všechny technické prohlídky, a evidenční kontroly od roku 2009.  Auto které je přihlášené od zakoupení a do současnosti v České republice má tedy mnohem jasnější historii.

Jaké praktiky stáčení, a maskování závad, které používají prodejci si ukážeme v dalěím díle.